diumenge, 16 de maig del 2010

EL MITE DE LA CAVERNA

Nosaltres som la Mireia Cano, l’Elena Martinez i la Mireia Vidal, i ens ha tocat explicar El mite de la caverna, de Plató. A continuació podeu veure un recull de les parts més importants del mite, i tot seguit el vídeo.

 

- Ara, vaig continuar, imagina’t la nostra natura, pel que es refereix a la ciència, i a la ignorància, mitjançant la següent escena. Imagina uns homes en una habitació subterrània en forma de caverna amb una gran obertura del costat de la llum. Es troben en ella des de la seva infància, subjectes per cadenes que els immobilitzen les cames i el coll, de tal manera que no poden ni canviar de lloc ni tornar el cap, i no veuen més que el que està davant ells. La llum els ve d’un foc encesa a una certa distància darrere ells sobre una eminència del terreny. Entre aquest foc i els presoners, hi ha un camí elevat, al llarg del qual has d’imaginar un petit mur semblant a les barreres que els il·lusionistes aixequen entre ells i els espectadors i per sobre de les quals mostren els seus prodigis.

Pensa ara que al llarg d’aquest mur uns homes porten objectes de totes classes, figures d’homes i d’animals de fusta o de pedra, i de mil formes diferents, de manera que apareixen per sobre del mur. I naturalment entre els homes que passen, uns parlen i altres no diuen res.

S’assemblen a nosaltres. I primer que res, creus que en aquesta situació veuran una altra cosa de si mateixos i dels que estan al seu costat que unes ombres projectades per la llum del foc sobre el fons de la caverna que està enfront d’ells.

En resum, aquests presoners no atribuiran realitat més que a aquestes ombres?

És inevitable.

Suposem ara que se’ls alliberi de les seves cadenes i se’ls curi del seu error; mira el que resultaria naturalment de la nova situació en què anem a col·locar-los. Alliberem a un d’aquests presoners. L’obliguem a aixecar-se, a girar el cap, a caminar i a mirar cap al costat de la llum: no podrà fer res d’això sense patir, i l’enlluernament li impedirà distingir els objectes les ombres dels quals abans veia. Et pregunto què podrà respondre si algú li diu que fins llavors només havia contemplat ombres vanes, però que ara, més prop de la realitat i tornat cap a objectes més reals, veu amb més perfecció; i si a l’últim, mostrant-li cada objecte a mesura que pansa, se li obligués a força de preguntes a dir què és, no creus que es trobarà en un compromís, i que li semblarà més vertader el que veia abans que el que ara li mostren?

I si se li obliga a mirar la mateixa llum, no se li danyarien els ulls? No apartarà la seva mirada d’ella per dirigir-la a aquestes ombres que mira sense esforç? No creurà que aquestes ombres són realment més visibles que els objectes que li ensenyen?

I si ara l’arrenquem de la seva caverna a viva força i el portem pel camí aspre i escarpat fins a la claredat del sol, aquesta violència no provocarà les seves queixes i la seva còlera? I quan estigui ja a ple sol, enlluernat per la seva resplendor, podrà veure algun dels objectes que anomenem vertaders?

Els seus ulls hauran d’acostumar-se a poc a poc a aquesta regió superior. El que més fàcilment veurà al principi seran les ombres, després les imatges dels homes i dels altres objectes reflectides en les aigües, i finalment els objectes mateixos. D’aquí dirigirà les seves mirades al cel, i suportarà més fàcilment la vista del cel durant la nit, quan contempli la lluna i les estrelles, que durant el dia el sol i la seva resplendor.

                                                                                                                   *  *  *

Ara bé, el que hem dit suposa, al contrari, que tota ànima posseeix la facultat d’aprendre, un òrgan de la ciència; i que, com uns ulls que no poguessin tornar-se cap a la llum si no girés també el cos sencer, l’òrgan de la intel·ligència ha de tornar-se amb l’ànima sencera des de la visió del que neix fins a la contemplació del que és i el que hi ha més lluminós en l’ésser; i a això hem anomenat el bé, no és així?

Tot l’art, vaig continuar, consisteix doncs en buscar la manera més fàcil i eficaç que l’ànima pugui realitzar la conversió que ha de fer. No es tracta de donar-li la facultat de veure, doncs ja la té. Però el seu òrgan no està dirigit en la bona direcció, no mira cap a on hauria s'adreçar-se: això és el que s’ha de corregir.

 

15 comentaris:

  1. Molt bé noies, ben explicat!

    Se'm planteja un dubte per iniciar els comentaris al vostre tema i obert a tots els que hi participareu: creieu que actualment, en el dia a dia de les nostres vides, hi ha aspectes comparables a la caverna platònica? A qui se li acudeixen exemples?

    Isaac

    ResponElimina
  2. Plató planteja preguntes semblants al que nosaltres hem analitzat amb Descartes i Jonathan Dancy: és real tot alló que vivim o està determinat per un ésser superior?. Responent a la pregunta que ens planteja l'Isaac, crec que actualment pot estar comparat amb les religions. Hi ha gent que creu qu etem determinats per un ésser superior, i que més enllà del que nosaltres vivim, hi ha una altra realitat, un lloc on no existeixen els nostres patiments i tot és real.
    Personalment no hi crec amb aquestes coses, però si que hi ha gent que ho fa, i que creu que el que nosaltres vivim no és l'autència realitat, o que està determinada per un ésser superior que des d'un principi condueix la nostra vida.

    Andrea Padilla 1r Batxillerat. A

    ResponElimina
  3. Jo penso que cadascú viu en una taberna platònica diferent, en una realitat diferent, per tant és impossible que se'ns negui que la realitat que vivim no és la realitat com a tal ja que, en la meva opinió les realitats són úniques. Per exemple que la realitat d'un lleó que viu a la sabana i la seva vida és base en la subsistència no és la mateixa que la nostre.
    A més a més si pensem que fins hi tot el mot realitat ens l'em inventat nosaltres per definir un concepte que també ha estat inventat.

    Duna

    ResponElimina
  4. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. Jonatan:

    Molt bon video i ben explicat! jo crec que avui dia hi ha diferents aspectes que es poden comparar amb la caverna platònica un exemple que se'm acut es també la manera de veure al vida, hi ha moltes actituds davant de la vida, podem veure una actitud més positiva,més negativa, més realista, més idealista, més crítica, més satírica o irónica...davant d'una cosa-en-si poden haver diferents interpretacions segons els antecedents de la persona que ho interpreta

    Jonatan Martínez
    1r-a de Batxillerat

    ResponElimina
  6. Hola,
    jo crec que el que ens planteja aquest mite és reflecteix a la nostra vida actual, és a dir tot alló que veiem pot ser realitat o no, pot ser un pensament per nosaltres mateixos i que nosaltres estem somiant, peró aixó no és pot assegurar, i ara em ve una cosa al cap que és: si nosaltres som capasos de pensar som reals i aixó ens mostra que nosaltres existim, peró el que veiem és veritat o no? és a dir vosaltres i totes les persones que coneixem saben pensar per si mateixes amb la qual cosa dona a dir que són reals o que jo que penso donu vida a alló que hi veig.
    no se si sabeu el que vull dir, peró pensant i pensant em bé aquest dupte.

    ResponElimina
  7. Bé crec que la vostra conclusió esta força ben extreta.
    En espacial quan dieu que cadascú viu en la seva propia realitat, és a dir, la realitat és subjectiva al subjecte. Però jo hem questiono: Si aparegués un home que ens negues la nostre realitat, el podriem tractar per boig? (Recordeu la reaitat és subjectiva)
    Mireia Garzón
    1r B Batxillerat

    ResponElimina
  8. Molt bon video i entenedor!!
    Jo personalment stic d'acord amb la Duna i l'Andrea.
    Per una part amb la Duna, perquè cadascú percep i interpreta la realitat de maneres deiferents, és a dir cadascú viu en una caverna personal(la seva percepció/interpretació de les coses) i l'exterior d'aquesta és la realitat que existeix independentment de la nostra percepció.

    Laura Font

    ResponElimina
  9. Mmm... és un tema difícil. No sé si, responent a la pregunta de l'Isaac el fenomen de la captació de la llum seria un exemple. Quan veiem els núvols al cel, si no m'equivoco, aquests brillen tant que la seva lluentor (a partir de les gotetes d'aigua i la llum del Sol) és incapaç de ser observada pels cons dels nostres ulls, i els veiem blancs. En detectem una essència, una ombra de la realitat, sabem que hi ha una cosa més enllà però no sabem com és per les nostres limitacions.
    En quan a un exemple més pràctic... el mentider consumat (es podria dir que això és més aviat una comparació) que diu una mentida. Hi ha algun tic, un múscul tens, un somriure massa ample que ens fa pensar que hi ha alguna cosa més enllà que el que ens diu... però no la podem definir.

    ResponElimina
  10. Molt bon treball noies!
    crec que realment tothom viu la seva pròpia realitat i cadascú a la seva manera. Una persona pot viure d'una manera que ja li està bé i és feliç sent tal i com és, en canvi, una altre persona deu pensar: pobre desgraciat... com pot viure així, quina manera més trista... i tot per que? pot ser, perquè un té més que l'altre, o perquè un viu de manera més idealitzada que l'altre...etc. Cadascú té realitats diferents i el seu punt de vista.

    ResponElimina
  11. Estic plenament dacord amb el que ha dit la Maria, perquè jo sempre he dit que tothom veu les coses de manera diferent, això significa que cada persona percep la realitat de maneres diferents, ja sigui molt diferent o poc. Al tenir una percepció diferent, cada persona viu una realitat diferent.

    ResponElimina
  12. andreu i nil:
    Be pensem que la realitat és subjectiva, ja que el subjecte pot imaginar i variar la relaitat al seu gust, per que aixì l'esser humà pugui seguir endevant amb la seva vida, per que si ho tinguessim sempre present i no aprenguessim a oblidar o si més no a recordar-ho en petits moment no gaudiriem de la vida

    ResponElimina
  13. Molt bon video noies!
    Estic d'acord amb la Duna,ja que a través d'aquest mite Plató ens mostra que hi ha una continuïtat entre els diferents graus de coneixement, en correspondència amb una visió jeràrquica de la realitat. Plató no arriba a dir com es coneixen les idees, simplement indica que l'ànima té capacitat per a això, només si se sap mirar en bona direcció.
    Un bon exemple és Matrix.


    Lubna

    ResponElimina
  14. Jo crec que cadacu té un manera i forma de viure diferent amb la cual potser es feliç peró ningú ho pot entendre nomes quella persona , tambés estic d'acord amb el fet que hi ha una visió jeràrquica del coneixement, cadascú percep la seva realitat de diferent manera.

    ResponElimina
  15. Jo, igual que la Mireia Garzón penso que la concepció de la realitat depèn del subjecte. I a la vegada també estic d'acord amb la Duna i la Lubna ja que plató ens mostra els diferents graus de coneixement i ens dóna exemples molt clars sobre la diferència entre ells. Però jo em pregunto si realment algun dia aconseguim tenir el coneixement absolut com pensa Plató quan l'home arriba al món de les idees

    ResponElimina